Nio ES8







Det har tatt litt tid før jeg har fått anledning å prøvekjøre den første elektriske bilen fra Nio, en av Kinas nykommere, dette er Nio ES8. En over 5 meter lang SUV.
Den leveres som 6 og 7-seter, stort bagasjerom og stor coupè med mye god plass for hele familien.

Været var fint i dag sol, vindstille og kalde grader fra 4 til 0. Prøvekjøringen er på 220 km, der det er litt bykjøring, svingete vei i 80 sone, endel landevei og motorvei. Første del av kjøringen er på 110 km og utføres i sportsmodus, andre del er også på 110 km og utføres i comfort modus.





Framme i Nio Es8 er det ryddig og pent, det er en stor og god skjerm i fronten av dashboard, rett til høyre en 11,3″ infotainment-skjerm, den er litt knotete til å starte med det første, jeg leter etter rattvarme, men finner den ikke... Men da har man Nomi, taletjeneste, jeg sier "Nomi: "rattvarme på" da settes rattvarme på. Kommer tilbake til Nomi. 

Ventilerte seter med varme- og kjøling i seter, i midtkonsoll er det meny for hvilken kjøremodus man ønsker, det er 2 koppholdere og ladeplass for mobil. 
I taket har man valg om man vil ha åpent eller lukket panoramatak, lys- og SOS nødhjelp m.m.
Den 11,3″ infotainment-skjermen er det enkelt å finne kjøremodus ved et tastevalg, sportsmodusen har god akselerasjon, til å være en bil på 2440 kg.








Når panoramataket åpnes og lyset kommer inn, da nytes kjøreturen enda mer, hele atmosfæren føles så mye bedre. Kan tenkes at hele familien på tur får en mye bedre opplevelse av kjøreturen. Både for små og store.








God plass på 2 seterad, jeg med mine 174 cm har boltreplass.



3 seterad er ofte beregnet for barn, men i ES8 får til og med voksne plass, men plasseringen er noe lavere så vil allikevel anbefale de mindre passasjerene å sitte her om kjøreturen er noe lengre.





Setene er seperate og kan skyves fremover og bakover, det er gode armlener og gode seter å sitte i.




Bagasjerommet måler 871 liter og 310 liter med alle setene slått opp, med alle nedslåtte mål bagasjerommet 1861 liter.






Etter 11 mil testkjøring i sportsmodus så ender gjennomsnittet på 21,4 kWh/100 km. Det vil jeg si er et fint forbruk for en stor og tung elbil en kald vinterdag. 










Testbilen kjøres på 20" hjul, behagelige dekk som gir lite dekkstøy. 



Selve bilturen oppleves som fin tur, coupèn er stille, man hører lite støy og vil si at isoleringen er meget god, bedre enn mange andre biler jeg har prøvekjørt. Et minus ved å kjøre på en solrik dag er at AEB deaktiveres når solen er i front av kamera, så da slår Autopiloten av og cruisecontroll avsluttes og man må da kjøre helt selv. Dette skjer flere ganger under kjøreturen. 

Nio ES8 er også utstyrt med HUD, men den ser jeg nesten ikke i det hele tatt under kjøreturen da den forsvinner bak solbrillene, leter i skjermens meny for å forsterke lyset i HUD eller endre farge, men dette er ikke et tilvalg. 



Nio ES8 har også en taletjeneste som kan hjelpe deg med det meste som navigasjon, musikkvalg, temperatur og mye mer, men Nomi sliter med dialekt, da blir det mye rot, snakker man bokmål derimot så forstår Nomi alt. Kjempe praktisk å ha med Nomi på kjøretur.




Etter endt tur på cirka 220 km og siste del av testturen på 110 km så ender forbruket på 19,3 kWh/100 km, er også nede i 18,7 kWh, men allikevel godt fornøyd med dette, minner om at det er en tung bil på 2440 kg som man kjører. Kjøreturen i Comfort kjennes myk og behagelig. I Sportsmodus er ES8 litt stivere, men slik skal det være i Sport og rattet er også fastere. 

Avslutter denne testen med at dette er meget god SUV for en stor familie, ES8 vil være mitt i blinken for en stor familie, mulighet for tilhenger på 1500 kg og taklast på 75 kg. Prisen er rimelig sammenlignet med biler i samme segment.

Den store kupeen er selvsagt et godt utgangspunkt for lydanlegget, og NIO har benyttet anledningen og installert hele 12 høyttalerelementer, fordelt på separate diskanter og mellomtonebasser i fremre sidedører og dessuten en senterhøyttaler ved frontruten. Også baksetene har fått separate diskanter og mellomtonebasser, mens det helt bakerst, i bagasjelokket, sitter ytterligere to fulltoneelementer. Til slutt en subwooferen plassert i bagasjerommet.


Det som også er helt nytt med Nio er at det kan byttes batteri på cirka 3 minutter, da får man et helt nytt oppladet batteri på bilen og man kan fortsette kjøreturen uten å stoppe for å lade. Dette fikk jeg ikke prøvd i praksis siden vi ikke har en slik stasjon enda her i Stavanger, men det er ventet å komme en på nyåret på Åsen. Denne tjenesten fås med mot en månedlig leiepris på 1999 kr.






Spesifikasjoner Nio ES8

Nio ES8 100 kWh
WLTP rekkevidde: 500 km
Netto batterikapasitet: 87,9 kWh
Hurtiglading: 120 kW CCS
Motoreffekt: 400 kW
0-100 km/t: 4,9 sek
Bagasjerom: 310/871 liter
Hengervekt: 1500 kg
Lengde: 5,022 m
Bredde: 1,962 m
Høyde: 1,756 m
Bakkeklaring: 16,4 cm
Egenvekt: 2450 kg
Maks nyttelast: 649 kg
Pris, fra 519.000 kr
Pris testbil: 635,000 kr
Batteripris: 160.000 kr
Batterileie: 1999 kr/mnd


Takk til Nio Norway AS og selger Bent for lån av Nio ES8. 

Kommentarer