BMW iX 50
Onsdag 16. februar prøvekjørte jeg BMW iX 50 på min faste test-rute. Været var 1-2 plussgrader med våte veier og regn- og sluddbyger.
Sjekk den fronten, sjekk den støtfanger, en skikkelig hissig en fra BMW, noen liker den, noen liker den mindre og noen synes den er stygg, jeg synes den er kul-, stor og hissig!
En stor bil som iX50 skuffer litt på bagasjeromplassen med sine 500 liter, men legger man ned andre seterad så har man 1750 liter.
Ser man inni bagasjerommet så finner man knapp for innfellbart tilhengerfeste, iX50 kan trekke 2,5 tonn, man kan fint dra en passe stor campingvogn da og dra på Norgesferie til Lofoten. Tilhengerfeste er jo et must for de fleste og at det er innfeltbart er jo enestående, det burde alle biler hatt etter min mening.
Stilig dashboard med fine rene overflater i trukket skinn, med god skjerm på 12", skjermen er veldig intuitiv og enkel og bruke.

Midtkonsollen er fin og ryddig og hjulet er veldig godt å bruke når man skal manøvrer seg rundt på skjermen, rullehjulet rett under er for volum, lyden er meget god, men synes at bassen kunne vært enda litt mer dypere enn det den er.

Coupen oppleves veldig romslig og god, man kan fint sitte voksne lange mennesker med god benplass bak som passasjerer. God plass til barnesete med isofix også.

Kjøreopplevelsen er kjempe bra, det er så stille og rolig i coupèn mens man kjører at jeg er sikker på at man kunne hørt en knappenål falle på gulvet. ACC er til venstre på rattet, den er veldig nøyaktig på fart, men sliter litt i bratte svinger, da er den dessverre over midtlinjen noen ganger så man må passe på. iX50 er utstyrt med Lazerlights og disse leverer, med fjernlys på ser man hvor rask den er med å blende når det kommer biler- og syklister imot og meget rask tilbake med full belysning.
Her på bilde kjøres bilen i sport modus, se så fine detaljer og farger, helt enestående.
Akselerasjonen er også veldig bra, man skyter avgårde som et lyn, det er ingenting å nøle på om man vurderer en forbikjøring om man kommer forbi - et lite blunk så er man forbi.
På den svingete veien på test-ruten min så var iX meget stiv og bra, den holdt svingene uten noen nevnemerket og nevne, meget god støtte i setet.

Test-ruten min ble 230 km siden jeg kjørte en liten omvei, en stor og tung bil på 2585 kg og et forbruk på 21,7 kan absolutt ikke klages på, dette er blandet kjøring der 110 km er i standard modus og 120 km er i Sportsmodus i stort sett 60, 70 og 80 sone.

BMW iX 50 er utstyrt med et veldig bra ryggekamera med 360 graders vinkel. Man ser alle hindringer godt og tydelig.

Hvor er frunken? Den savner jeg, men på BMW iX er det ikke frunk, det eneste man har tilgang til i panseret på iX er logoen fremme i fronten kan åpnes og der er påfyll av spylervæske.
Trengte ikke å teste hurtiglading siden det var mer enn nok med rekkevidde på iX 50.
iX lades med CCS og har en maks ladehastighet på 200 kW, 0-80% på 35 minutter.
En ombordlader som lader maks 11 kW for hjemmelading, 0-100% tar da 10,75 timer.
Sitter igjen med en kjempe god opplevelse etter kjøreturen, bilen var magisk å kjøre på veien, veiene i her i område er jo generelt sett veldig dårlig og bråkete så BMW har virkelig isolert godt for å få den gode følelsen av å sitte i ro og mak å kjøre. Dette er en stor og god bil som virkelig anbefales!
Midtkonsollen er fin og ryddig og hjulet er veldig godt å bruke når man skal manøvrer seg rundt på skjermen, rullehjulet rett under er for volum, lyden er meget god, men synes at bassen kunne vært enda litt mer dypere enn det den er.
Coupen oppleves veldig romslig og god, man kan fint sitte voksne lange mennesker med god benplass bak som passasjerer. God plass til barnesete med isofix også.
Kjøreopplevelsen er kjempe bra, det er så stille og rolig i coupèn mens man kjører at jeg er sikker på at man kunne hørt en knappenål falle på gulvet. ACC er til venstre på rattet, den er veldig nøyaktig på fart, men sliter litt i bratte svinger, da er den dessverre over midtlinjen noen ganger så man må passe på. iX50 er utstyrt med Lazerlights og disse leverer, med fjernlys på ser man hvor rask den er med å blende når det kommer biler- og syklister imot og meget rask tilbake med full belysning.
Her på bilde kjøres bilen i sport modus, se så fine detaljer og farger, helt enestående.
Akselerasjonen er også veldig bra, man skyter avgårde som et lyn, det er ingenting å nøle på om man vurderer en forbikjøring om man kommer forbi - et lite blunk så er man forbi.
På den svingete veien på test-ruten min så var iX meget stiv og bra, den holdt svingene uten noen nevnemerket og nevne, meget god støtte i setet.
Test-ruten min ble 230 km siden jeg kjørte en liten omvei, en stor og tung bil på 2585 kg og et forbruk på 21,7 kan absolutt ikke klages på, dette er blandet kjøring der 110 km er i standard modus og 120 km er i Sportsmodus i stort sett 60, 70 og 80 sone.
BMW iX 50 er utstyrt med et veldig bra ryggekamera med 360 graders vinkel. Man ser alle hindringer godt og tydelig.
Hvor er frunken? Den savner jeg, men på BMW iX er det ikke frunk, det eneste man har tilgang til i panseret på iX er logoen fremme i fronten kan åpnes og der er påfyll av spylervæske.
Trengte ikke å teste hurtiglading siden det var mer enn nok med rekkevidde på iX 50.
iX lades med CCS og har en maks ladehastighet på 200 kW, 0-80% på 35 minutter.
En ombordlader som lader maks 11 kW for hjemmelading, 0-100% tar da 10,75 timer.
Sitter igjen med en kjempe god opplevelse etter kjøreturen, bilen var magisk å kjøre på veien, veiene i her i område er jo generelt sett veldig dårlig og bråkete så BMW har virkelig isolert godt for å få den gode følelsen av å sitte i ro og mak å kjøre. Dette er en stor og god bil som virkelig anbefales!
Teknisk data
Motor og ytelser:
Motor: Elektrisk, en motor på hver aksel
Effekt: 523 hk / 765 Nm
0-100 km/t: 4,6 sek.
Toppfart: 200 km/t
Forbruk (WLTP): 1,98-2,3 kWt/mil
Batteri/lading:
Batteripakke: 111,5 kWt
Rekkevidde: 549-630 km (WLTP) – avhengig av felger/utstyr
Hurtiglading: 200 kW
Ombordlader: 11 kW
Mål, vekt og volum:
Lengde x bredde x høyde: 495 x 196 x 169 cm
Bagasjerom: 500 / 1.750 liter
Vekt: 2.510 kg
Tilhengervekt: 2.500 kg
Taklast: 75 kg
Nyttelast: 560 kg
Pris:
Startpris: 1,037,000 kroner
BMW iX fås i 3 varianter
BMW iX 40
Utstyrspakke: Fully Charged Edition
Rekkevidde: 327-425 km (WLTP)
Batterikapasitet: 76,6 kWt
Ladekapasitet: 150 kW
Energiforbruk: 19,4-22,5 kWt/100km
Effekt: 240 kW/326 hk
0-100 km/t: 6,1s
Egenvekt: 2365 kg, tomvekt
Underholdning: Harman Kardon Surround Sound System
Forsterker: 655 w oppgitt
Antall høyttalere: 18-kanaler
Annet: Pekeskjermstyring, equalizer, Apple CarPlay,, Android Audio, Wifi.
Startpris: 699,000,-
BMW iX 50
Utstyrspakke: Fully Charged Edition
Startpris: 699,000,-
BMW iX 50
Utstyrspakke: Fully Charged Edition
Effekt: 523 hk / 765 Nm
0-100 km/t: 4,6 sek.
Toppfart: 200 km/t
Forbruk (WLTP): 1,98-2,3 kWt/mil
Batteripakke: 111,5 kWt
Rekkevidde: 549-630 km (WLTP) – avhengig av felger/utstyr
Hurtiglading: 200 kW
Ombordlader: 11 kW
Lengde x bredde x høyde: 495 x 196 x 169 cm
Bagasjerom: 500 / 1.750 liter
Vekt: 2.510 kg
Tilhengervekt: 2.500 kg
Taklast: 75 kg
Nyttelast: 560 kg
Startpris: 1,037,000 kroner
BMW iX 60
Kommer.
BMW iX 60
Kommer.
Tusen takk til Bavaria Stavanger som lånte meg BMW iX 50.
Kommentarer
Legg inn en kommentar