Toyota ProAce Medium - rekkeviddetest

 



I dag la jeg ut på en prøvekjøring av Toyota ProAce Medium varebil. Jeg startet med 100% - 322 km.




Testturen min i dag var på 194 km, blandet kjøring i by-, småvei- og landevei. 









En romslig varebil med god plass til det meste, Toyota ProAce leveres i hele 3 størrelser. 4,6, 5,3 og 6,1 m. Noe for alle parter. 




Dette er en 3-seter, litt trangt med 3 passasjerer, men det gikk fint.  

Rattet et glatt og enkelt, lite knapper, savner knapper til å styre lyd, handsfree- og litt mer knapper for å gjøre endringer i kjørecomputer, kun en hendel der man kan få med seg litt info og styre cruiseconcontrol (CC). Ellers ser man litt info på skjermen i dashbord, men ikke mer enn det nødvendige. Skjermen i midtkonsollen kunne godt vært større og hadde ikke mulighet å styre lysstyrke, som var synd når sola skinte inn i bilen.

Cruisecontrol (CC) var ikke av den beste, den var unøyaktig, den viste 2-3 km/t feil, stilte man den inn på 80, vekslet den med 77-78 km/t, i nedoverbakke la den seg plutselig i 86 km/t. Fra 83 km/t og inn i en 60 sone så justerte jeg med hendel, men ingenting reduksjon av fart, bilen bare fortsatte til jeg måtte bruke bremsen. Avstandskontroll til neste bil var heller ikke å se i menyen til CC, CC har forbedringspotensiale.





 Halve turen 97 km kjørt viste O-meter 152 km igjen, dvs. at O-meter brukte hele "172 km" på halve turen som var 97 km, et meget høyt forbruk, gjennomsnittlig 27,4 kWh/100. Været var delvis sol, mellom 6 og 3 grader og svak vind fra sør. 





Etter en kopp kaffe og noe å bite i hadde O-meter økt til 154 km, siden turen bort brukte 172 km så tok jeg noen forholdsregler, satte viften på 2 av 8 for å varme opp coupe senere, stilte temperatur på 20 grader, kjørte 10-20 km/t under fartsgrense de første 40 km og valgte en litt kortere rute tilbake. 

De første milene var litt kalde, rundt 0 grader ute, så man kjente man fikk ikke den gode varmen i coupen. Men veiene var bare og fine, men kjente følelsen av rekkeviddeangst. O-meter sank fort og ofte med 3 km hver gang, selv om reell kjøring var 0,5-2 km. 



Jeg nådde frem til ladestasjonen på Forus i Sandnes med 18%, at Toyota ProAce Medium er oppgitt til 322 km er nok under optimale forhold og ikke en vinterdag i Norge, jeg vil anta at jeg kunne kommet cirka 200 km hvis jeg hadde kjørt til 0%, skulle ønsket rekkevidden var noe lenger, men det kan bli bedre. Merket meg den ultimate hastigheten var og ikke kjøre over 76 km/t, da økte forbruket drastisk. 






Toyota ProAce Medium har en oppgitt ladehastighet til 100 kW, etter 94 km skulle man tro batteri var oppvarmet, men ikke alle optimale forhold lå til rette så maks ladehastighet var 85 kW, 0-80 på 30 minutter er oppgitt, fra 18% til 75% gikk det 30 minutter. 

Takk til Toyota Sørvest, Forus - for at jeg fikk låne bilen i helga. 

Toyota ProAce Elektrisk fås i 3 forskjellige utstyrspakker:


Basic
Dette er standardutstyr:

Pris fra
438 300,-
Eks mva, før ENOVA-støtte

16" stålfelger
2 halogen lamper i varerom
2 nøkler, 1 med fjernkontroll
2 stk ladekabler
215/65R16 dekk med navkopp
4 kollisjonsputer, front og side
7" audio skjerm med DAB+ radio, Android Auto og Apple Carplay
ABS, ESC og HAC
Cruisekontroll
Dedikert EV display i kombinasjonsmeter
Elektrisk håndbrems
Elektriske vinduer med auto funksjon
Emergency Call
Fleksible seter med mobilt kontor og PVC-skinn på sidene og stoff i senter
Førersete har armlene, høydejustering og korsryggstøtte
Halogen hovedlys med skumringsensor for automatisk tenning av lys i tunnel etc.
Manuelt klimaanlegg
Regnsensor for vindusvisker foran
Reservehjul
Smart Cargo pakke - skillevegg med luke
Sort stål comfort skillevegg med vindu
Tåkelys foran
Varmeseter og varme i speil



Comfort
Har i tillegg til Basic:

Pris fra
468 300,-
Eks mva, før ENOVA-støtte

16" stålfelg med heldekkende kapsel
2 sone automatisk klimaanlegg
Fabrikk navigasjon som bistår deg via interessepunktmeny til nærmeste lademulighet og veileder deg rett dit
Lakkerte fangere og krom dørhåndtak
Leveres med 12 mm gulv og taktrekk
Ryggekamera med 360 grader Visio Park med blindsonevarsling og parkeringssensorer foran og bak
Smart inngang og startsystem, leveres med 2 nøkler
Xenon hovedlys med LED kjørelys



Comfort Fleet
Har i tillegg til Comfort:

Pris fra
470 400,-
Eks mva, før ENOVA-støtte

Pre crash pakke (Autobrems funksjon, Filskift varsler, Skriftgjenkjenning, Auto fjernlys)



Teknisk data
Motor: Elektrisk
Batteristørrelse: 50 og 75 kWt
Effekt: 136 hk /
Nm: 260 
0-100 km/t: 13,1 sekunder
Toppfart: 130 km/t
Offisiell rekkevidde: 230 og 330 km WLTP
Hurtiglading: CCS2, 100 kW
Størrelse: Tre ulike lengder
Varerom: 4,6, 5,3 og 6,1 m3
Pris fra: 354.300 kr.





Kommentarer