Hyundai Ioniq 5

 



Fredag var jeg så heldig å få prøvekjøre Ioniq 5, hentet bil hos Sven Kvia. 

Hadde planlagt å kjøre testruten min lørdag, 240 km. Det er blandet kjøring med litt by, svingete vei, smal vei og landevei. 

Ioniq 5 ser stilig ut utvendig, den har etter min mening en ganske tøff front og litt ulik mange andre elbiler, veldig kjekt å se noen lage noe annet. 

Kule felger i 20" kledde også bilens hvite farge, kule detaljer i fronten med kantete lykter også. 

Bakparten går ganske fort og skrått nedover med en liten spoiler, for min del så kunne nok denne vært ikke fullt så skrå for å få noe større bagasjeplass.  



Kjøreopplevelse

Dagens tur starter med sol og blå himmel og 16 grader som etterhvert blir 20 og en liten bris fra nordvest. Bilens sete er godt å sitte i, gode støtter på sidene og sete er langt og man får god støtte til lår. 

Ioniq 5 støtter Apple Carplay som er et must, det burde alle biler hatt til nå. Skjermen er fin og hvit, men endrer dette fort til sort siden jeg foretrekker det. Skjermen er enkel og intuetiv, ikke noe mikk makk for å få til ulike innstillinger. 

Ioniq 5 er god på veien, i bykjøring er den god, god komfort på humpete vei, veldig god svingradius, kommer inn overalt der man måtte ønske, gode kamera som dukker opp i kjørecomputer når man tar på blinklys så man ser blindsonen tydelig med Live-kamera. 

På landevei ligger den godt plassert på veien i både 80 og 90 km/t, men Smart Cruise Controll er dessverre ikke så smart som man kanskje skulle trodd, den trekker endel mot midtlinjen og i svinger der dem er litt krappe så krysser den midtlinjen og man må gripe inn, i noen svinger krysser den også den hvite linjen så den smarte delen har nok noe å lære enda. Men den er god ellers, veldig nøyaktig på fart og avtand til neste bil, men skiltlesning har den ikke, dette må man stille selv. Savnet at man kunne dytte hendel for fart med 5 km/t opp og ned, var kun mulighet for èn og èn kilometer, da går det litt sendt om man kjører i 80 km/t og skal ned i 50 km/t.

I testruten min har jeg også noen kilometer med svingete vei i 80 km/t, Ioniq 5 lå som støpt i veien, jeg valgt riktig nok å slå av SCC (Smart Cruise Controll) her siden den ikke greide de første svingene uten å krysse midtlinja, men når jeg tok over selv så var den godt plantet i svinger. I forbikjøringer føltes den noe treg i

akselerasjoner i Standard modus i 80 sone, men i Sportsmodus var dette lekende lett.

Forbruket var veldig bra, siden det meste av ruta er på landevei med 80 sone så endte jeg på 16,4 kWh/100 km, dette var kjempe bra.


Alt i alt vil jeg si at Ioniq 5 er en kjempe god bil å kjøre, men lite bagasjerom gjør at jeg ikke vil si det er familiebil med småbarn, heller en bil med større barn som er ferdig med barnevogn. Man har gode seter både framme og bak og alle innstillinger gjøres automatisk, man kan tilte baksetene og disse kan skyves framover og bakover. 


Takk til Sven Kvia avd. Hyundai som ville låne meg Ioniq 5 denne helga. Har kost meg på biltur. 


Flere bilder.


















Kommentarer